מאת: עו"ד משה כאהן


פירוק שותפות עסקית הוא לצערנו אירוע שכיח.
איך עוברים אותו בשלום? מה לעשות וממה להימנע? איך הסכם מייסדים יכול לסייע? ולמי לפנות לייעוץ משפטי?

אובדן אמון בין הצדדים, בעיות כספיות, התנהלות קלוקלת, חוסר הצלחה, מחלוקות בלתי ניתנות לגישור והרשימה נמשכת. פירוק שותפות עסקית יכול לנבוע מסיבות רבות ומגוונות. דברי ימי המשק הישראלי עמוסים לעייפה בסיפורים אודות שותפויות עסקיות שנוצרו מתוך אופוריה ותקווה, והתרסקו לאחר מכן לרסיסים.

פירוק שותפות עלול כמובן להיות לא רק "מהלומה" עסקית אלא גם להרוס יחסים חבריים ולפרק משפחות (אפילו דורות רבים קדימה). "החלום ושברו", אם תרצו. פעמים רבות היה ניתן לראות בדיעבד שהכתובת הייתה על הקיר. למשל, מתברר שהבחירה ההדדית של השותפים זה בזה נעשתה תוך ראיית המעלות והתעלמות מחסרונות.

  


בדומה לפירוק משפחה בגירושין, גם פירוק שותפות בעסקים יכול להיעשות בשני נתיבים – בהסכמה או במחלוקת. לצד מקרים רבים שבהם ניתן לפתור את הסוגייה באמצעים "רכים" יותר כמו בוררות, גישור או אפילו מו"מ ישיר בין הצדדים, במקרים אחרים לא יהיה מנוס מהתנהלות מלאה בערכאות (או לכל הפחות, התחלה בערכאות והמשך מחוצה להן).

תהיה הדרך שתיבחר אשר תהיה, כדאי לזכור את האמרה הצבאית הידועה – "לכל שבת יש מוצאי שבת". בשוך ההליכים, ובמיוחד אם מדובר בחברים או בני משפחה, פירוק שותפות בהסכמה עשוי בהחלט לאפשר פתיחת דף חדש (בשלב כזה או אחר). זאת ועוד, הניסיון מלמד שפירוק שותפות בהסכמה, כאשר הוא נעשה בצורה הוגנת וקוהרנטית, לא יהיה בהכרח שונה מהתוצאה שתתקבל בבית משפט לאחר "קרבות" מתישים ועקובים מפסדי דין, הוצאות, עוגמת נפש, חרדה וכו'.

פירוק שותפות, הסיבות רבות ומגוונות

סיבות רבות יכולות להיות לפירוק שותפות עסקית. חלקן, כפי שציינו קודם לכן, היו לכאורה קיימות עוד ביום שבו התקבלה ההחלטה המרגשת על היציאה לדרך המשותפת. דוגמאות קלאסיות הן, למשל:

• קשרים לפני כישורים – התקשרות בין שותפים ללא בחינת ההתאמה המקצועית. לדוגמה, בחירת חבר כשותף והצבתו בעמדת המנכ"ל למרות העדר כישורים אישיים מתאימים להוביל מיזם עסקי. השאלה שיש לשאול במצבים הללו היא פשוטה, "האם היית בוחר ב-א' כשותפך העסקי אם לא הייתה ביניכם היכרות מוקדמת?".

• אי בירור פרטים לגבי השותף – שותפים רבים מגלים בדיעבד "נקודות בעייתיות" בעברו של האדם/הגוף שעמו הם בחרו לצאת לדרך. למשל, תביעות שהוגשו כנגדו בעבר, התנהלות כספית בעייתית ואפילו בעיות אישיות כאלה ואחרות.

• העדר היתכנות כלכלית לעסק – הקמת עסק מבלי לבחון את ההיתכנות הכלכלית שלו וכניסה מהירה לסחרור מבחינת חובות, התחייבויות וכדומה.

פירוק שותפות במגזר העסקי יכולה גם להיגרם בשל התנהלות השותפים כלפי העסק ולא פחות מכך – האחד כלפי השני. אין ספור שותפויות עסקיות נכשלו בגלל שאחד מהצדדים הרגיש שחברו לא תורם מספיק, לא מחויב דיו ושהצלחת העסק היא – לתפיסתו - אך ורק בזכותו (לדוגמה, טענות בדבר פערים ביכולת לגייס לקוחות). ישנן כמובן גם סיטואציות שליליות יותר כמו פירוק שותפות בגלל מעשים לא כשרים כמו העלמת הכנסות, הסתרת הוצאות או אפילו חשד בדבר תוכניות להקמת עסק מתחרה (תוך גניבת לקוחות, עובדים, ספקים וסודות מסחריים).

הסכם מייסדים (גם) כהכנה לפירוק שותפות

לעתים קרובות, קרובות מדי, פירוק השותפות הופך לבלתי נמנע בעקבות פגמים מהותיים בהסכם המייסדים. בדומה לזוגות מתחתנים שחותמים על הסכם ממון למרות שהם אופטימיים ושמחים על הקמת המשפחה, כך גם שותפים עסקיים צריכים לקחת בחשבון פירוק עתידי בבואם לערוך הסכם מייסדים.

יודגש שהסכם מייסדים שנוסח בקפידה עשוי אף למנוע פירוק שותפות מלכתחילה באופן זה שהוא מייצר הגדרות ברורות לגבי סמכויות, תפקידים, זכויות, חובות וכדומה.

  

רגע לפני שנצלול פנימה לכמה נושאים מהותיים בעניין זה לגבי הסכם לשותפות עסקית, נדגיש שהחוזה הזה הוא לא עניין של מה בכך. פעמים רבות השותפים העסקיים לא מקפידים על הסכם מייסדים מותאם אישית. בין אם משום שהם לא מודעים לחשיבותו ובין אם הם מנסים לחסוך בהוצאות (במיוחד בשלב הראשון של הקמת המיזם המשותף).

התוצאה עלולה להיות בעוכריהם. סכסוכים עסקיים המגיעים כדי פירוק שותפות יכולים להיות לא רק יקרים בהרבה מעריכת הסכם מקדים אלא גם לפרק את החברות והקשר האישי (ואפילו המשפחתי). העצה בעניין זה היא אחת –הסכם מייסדים הוא לא מקום לעיגולי פינות. רצוי (מאד) שלא להסתמך על הסכם מייסדים גנרי שמורידים מהאינטרנט בחינם והמסר ברור.

כעת, נעמוד בקצרה על כמה נושאים מהותיים בהסכם המייסדים הנוגעים לפירוק שותפות.

זכויות וחובות – פירוק שותפות נובע פעמים רבות ממצב שבו אחד מהשותפים סבור שהצד השני פשוט לא ממלא את חובותיו כנדרש או נוטל זכויות ביתר. הסכם מייסדים לשותפות עסקית צריך לגעת בחלוקת הזכויות בין השותפים וכן בתרומה המצופה מהם למיזם או לעסק. התרומה צריכה להיות מוגדרת גם ברמה של משאבים כספיים וגם בנושאים כמו שעות עבודה או משאבים אחרים. בקליפת אגוז: ההסכם צריך להגדיר מה מביא כל שותף. יש לדאוג להפריד בין הלוואות (שיוחזרו) או השקעות (שלא יוחזרו) וכן להתייחס לנושאים כמו לקוחות, קשרים, ציוד, בטוחות וכדומה.

תחומי אחריות ושדות ניהול – שותפויות רבות מתפרקות בגלל פערים בהבנה לגבי תחומי האחריות והניהול של כל אחד מהשותפים. הסכם מייסדים שנערך באופן מקצועי יתייחס לכך עד כדי הגדרה של אופן ההתנהלות של העסק ברמה השוטפת ברזולוציות נמוכות ביותר. למשל, תהליכי קבלת ההחלטות, סמכות השותפים להחליט בנושאים שונים, פתרונות במקרי מחלוקות וכדומה. חשוב מאד שהסכם המייסדים יגדיר לכל אחד ואחד מהשותפים את מקומו. שימו לב שהגדרת תחומי האחריות מסייעת גם לגורמים חיצוניים להסכם להבין את ההיררכיה בעסק וביניהם לקוחות, ספקים, עובדים וכדומה. סכסוכים פנימיים שנוגעים לסמכויות ואחריות הם מתכון בטוח להתדרדרות בשותפות ורצוי לסכלם מראש (עד כמה שאפשר, כמובן). ניסיון החיים מלמד שככל שהשותפים מודעים למקומם ותפקידיהם, כמו גם לתחומי האחריות והניהול שלהם, וככל שהם "מתנגשים" פחות זה בזה, כך גדלים בהתאמה סיכויי העסק להצליח בסופו של היום. נציין גם שהטייטל של השותף לא בהכרח פוגע בכוחו. למשל, ייתכן שאחד מהשותפים יוגדר בהסכם בתור מנכ"ל (כי מישהו צריך לעמוד בראש) ושותפו כ"מנהל לקוחות", אך לשניהם כוח שווה בקבלת החלטות מהותיות. רצוי לשרטט לשותפים סמכויות בלעדיות שונות שהשותפים האחרים לא רשאים להתערב בהן בכדי למנוע מראש סכסוכים שעלולים להיווצר עקב פלישת אחד לתחומו של אחר.

תהליכי קבלת החלטות – עסק נדרש לקבל החלטות כמעט באופן יומיומי. חלקן החלטות קטנות ופשוטות וחלקן קריטיות ומהותיות. היות שמקרים רבים של פירוק שותפות נובעים ממחלוקות לגבי החלטות בחיי העסק, חשוב שהדברים יועלו עלי כתב בהסכם המייסדים. נהוג לקבוע זאת באמצעות מדרגים פנימיים. למשל, החלטות ששותף רשאי לקבל ללא צורך בעדכון, החלטות אחרות שחייבות רוב (רגיל או מיוחס) והחלטות קריטיות שמחייבות "פה אחד". כדאי גם לקחת בחשבון החלטות אד-הוק שצריכות להתקבל במהירות לטובת העסק. הפרק שעוסק בתהליכי קבלת החלטות צריך לתת גם פתרון למצבים של אי הסכמה. אי הסכמה היא עניין נפוץ ונפיץ. לדוגמה, מצב שבו יש בעסק מספר זוגי של שותפים ותיקו מוחלט על החלטה שצריכה רוב. סיטואציה כזו יכולה להיפתר בהסכם מייסדים על ידי קביעה מראש את זהותו של הגורם המכריע (שיכול להיות גם אדם/גוף בלתי תלוי).

רווחים, תגמול – שותפות עסקית לא מוקמת לשם שמיים אלא למטרות רווח וסוגיית התגמול חייבת לקבל התייחסות מלאה ומפורטת בהסכם המייסדים. מדיניות התגמול של השותפים בעסק חייבת לתת תשובות לכל השאלות – "מתי?", "איך?", "כמה?" ולפעמים אפילו "מתי לא?" (שלילת זכות התגמול משותף בנסיבות שונות). סכסוכים משפטיים רבים הנוגעים לפירוק שותפות נובעים מכך שאחד מהשותפים לא תרם את חלקו (בעבודה או בכסף) אך דרש את חלקו ברווחים. הסכם המייסדים נדרש לתת מענה למקרים המורכבים הללו תוך התייחסות גם למצבים שבהם השותף איננו מסייע מסיבות שלא תלויות בו (כמו בעקבות מצב בריאותי). הסכם מייסדים מקצועי לוקח בחשבון את כל האפשרויות ומספק להם פתרון ברור ונהיר.

איך מפרקים את השותפות – אחד הפרקים הקריטיים בכל הסכם מייסדים של שותפות עסקית הוא התייחסות למנגנוני הפירוק. זהו כמובן לא נושא שנעים לעסוק בו כשמקימים מיזם חדש, אך התעלמות או התייחסות לאקונית עלולות להיות בעוכרי כל המעורבים. יש להגדיר בהסכם השותפות כיצד יהיה אפשר להיפרד מרצון או שלא-מרצון משותף. קיימים מנגנונים שונים שעשויים להתאים לכך כמו לדוגמה בוררות בפני בורר מוסכם, רכישת השותף (למשל, מתווה של BMBY – Buy me buy you), מתווה של רכישה לצד שלישי וכדומה. לגבי הרכישות הללו צריך גם להגדיר כיצד יוערך שווי "הנכס" הנקנה.חשוב לזכור שמאחורי כל עסק עומדים אנשים ושסכסוכים עסקיים יכולים בהחלט לגרום למצב שבו אנשים לא מסוגלים לשהות אפילו 10 דקות תחת אותה קורת גג. נושא ההיפרדות צריך להתייחס לתקופת הביניים עם היבטיםשקשורים להמשך קיומו של העסק תחת טלטלה. לדוגמה, תשלום לעובדים, תשלום לספקים, מניעת צעדים חד-צדדיים חריגים וכיוצא בזה. ככל שהסמכויות הזמניות בצל ההיפרדות תהינה מוגדרות יותר, כך השותפים יוכלו לחסוך מעצמם התדיינויות מיותרות ויקרות לקבלת סעדים זמניים בערכאות או בטריבונלים שונים. נציין שכדאי להכיר את היתרונות והחסרונות של כל הליך ליישוב סכסוך עסקי. כך, למשל, בוררות מגלמת יתרונות מסוימים (כמו יכולת לעצב את ההליך, הסכמה על הבורר, חיסכון בזמן ועלויות ועוד), אך מצד שני "נועלת" את דלתות בית המשפט מרגע שהוכנסה כסעיף בחוזה ההתקשרות.

כמה טיפים חשובים לגבי פירוק שותפות

פירוק שותפות עלול, לצערנו, לקרות כמעט לכל עסק. ברשימה הקצרה הבאה נמנה כמה טיפים לגבי הנושא:

סימנים מקדימים – פירוק שותפות עסקית הוא אף פעם לא "רעם ביום בהיר". ב-99% מהמקרים ניתן לזהות אותו מתפתח על ידי סימנים מקדימים. חשוב לשים לב להתנהלות "חשודה" מצד השותפים האחרים ולתהות על קנקנה בזמן אמת. הניסיון מלמד שזיהוי סימנים מקדימים עשוי אף למנוע פירוק שותפות אם הבעיה "נתפסת" בזמן. במאמר מוסגר נדגיש שלפעמים יש סימנים מקדימים גם לסימנים המקדימים כמו ירידה דרסטית במוטיבציה, ניסיון לא ענייני "לתקוע" החלטות טריוויאליות וכדומה.

הגדרת המטרה לאחר פרוץ המחלוקת – במידה שפרצה בעסק מחלוקת שעלולה להוביל עד כדי פירוק שותפות, חשוב לבחון מהן המטרות שאתם רוצים להגשים. האם, לדוגמה, תרצו לפעול "להוצאת השותף" בכדי להמשיך בלעדיו, האם תעדיפו "לנצל" את ההזדמנות בכדי לפרק את החבילה ומה התוכניות שלכם לעתיד. ככל שתגדירו באופן מדויק יותר את האסטרטגיה שלכם, כך תוכלו לנסח לה טקטיקה מתאימה.

היוועצו בעורך דין מטעמכם – סכסוכים בין שותפים מולידים פירוק שותפות וניהול הליכים מורכבים בערכאות ובטריבונלים שונים. אלו הליכים משפטיים ומעין משפטיים שבהם יש משקל לכל אמירה, לכל התנהגות ואפילו הודעת ווטסאפ "תמימה" עלולה לחרוץ גורלות. מהרגע שאתם מבינים שאתם עומדים בפני סכסוך, רצוי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין מטעמכם. ההכוונה והייעוץ המשפטיים בשלבים המוקדמים יכולים להיות הרי גורל בהמשך.

פועלים לפי ההסכם ולא נוקטים בפעולות לא לגיטימיות – הסכסוך העסקי הוא כמעט תמיד לא רק מסחרי גרידא אלא גם אמוציונאלי. שנאמר, "כגודל הציפיות כך גודל האכזבות". מכאן קצרה הדרך לנקיטה בצעדים "מהבטן" שפוגעים גם בצד שעושה אותם וגם בעסק עצמו. למשל, אי חתימה על צ'קים לעובדים או ספקים (ויצירת יריבות משפטית מול צדדים שלישיים), מניעת רווחים משותף, הוצאת דיבת העסק בפני צדדים שלישיים וכדומה. הפעולות הללו פוגעות גם במבצע אותם במידה שהצדדים יגיעו לבית המשפט או לטריבונל אחר. כשהעסק נמצא (או עומד להימצא) תחת טלטלה, יש לנקוט ביתר זהירות. הקפידו על קלה כחמורה ונקטו בצעדים רק לפי התקנון, הנהלים, הנוהגים וכמובן הוראות הדין (בבחינת בית שמאי ולא בית הלל).

לא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בחוץ – רצוי להקפיד שלא לערב בסכסוך צדדים שלישיים שאינם קשורים לעסק כמו עובדים, ספקים, מתחרים וכדומה. ככל שהשותפים ימנעו מרעשי רקע כך הם יוכלו לנהל באופן ענייני יותר את פירוק השותפות. עצות חיצוניות מתבררות תדיר כעצות אחיתופל והדברים ברורים.

הגנה מפני שינוי מצב על ידי סעדים זמניים – סכסוכים עסקיים עלולים לגרור גם פעולות חד צדדיות שיבוצעו על ידי הצד השני. במידה שאתם סבורים שהשותף או השותפים האחרים פוגעים בעסק או בכם בצעדים מסוג זה, ניתן וצריך לפנות לקבלת סעדים זמניים רלבנטיים.

פתרון הסכסוך מחוץ לערכאות – פירוק שיתוף יכול להיעשות בהליך משפטי או בטריבונלים אחרים כמו בוררות, גישור ואף מו"מ ישיר. ההמלצה הרווחת היא שככל שניתן להגיע לפתרון מחוץ לערכאות כך ייטב. ניהול הסכסוך והגעה להסכמה עשויים לחסוך זמן, כסף, טרחה ועוגמת נפש. ישנם מקרים שבהם מנגנון הפירוק הוגדר עוד בהסכם המייסדים ויש לפעול לפיו (למשל, סעיף בוררות). בהעדר מנגנון כאמור, כדאי לנסות ולהגיע בכל זאת להליך של פירוק שותפות בהסכמה.

לסיכום,

שותפות עסקית עשויה להצליח לקיים עסק משגשג ונפלא. מצד שני, רבות מהשותפויות העסקיות לא מגיעות לארץ המובטחת ואין מנוס מפירוקן. פירוק שותפות הוא עניין מורכב ברמה האישית, העסקית והמשפטית. לעתים קרובות תלויים בפירוק צדדים שלישיים רבים – מעורבים ובלתי מעורבים.

הצעד החכם מכל בהליכה לקראת פירוק שותפות הוא התקשרות עם משרד עורכי דין שילווה אתכם מההתחלה. הן ברמת ייעוץ משפטי, הן בפתרונות נקודתיים אד-הוק והן בייצוג מלא בערכאות ובטריבונלים השונים.

ליצירת קשר עם עו"ד משה כאהן

 


מאת: עו"ד משה כאהן

איך מזהים סימנים מקדימים שמאחורי סכסוכים עסקיים בין שותפים?
אילו טעויות אסור לעשות? 


סכסוכים הם חלק בלתי נפרד מהעולם העסקי. לעתים הסכסוך הוא "בבית", כמו בסכסוך בין שותפים או בעלי מניות, לפעמים ממש בתוך המשפחה כמו בעסק משפחתי וכמובן שייתכן שהמחלוקת תהיה בין שני עסקים שהתקשרו זה עם זהבהתקשרות עסקית על נושאים כמו תמורה, שירות וכדומה.

יישוב סכסוכים עסקיים יכול להיעשות בהליך משפטי או במוסדות אלטרנטיביים כמו בוררות, גישור ואפילו מו"מ ישיר. יהיה הנתיב שייבחר אשר יהיה, פתרון הסכסוך חייב להיות אפקטיבי. לא רק לטובת הצדדים אלא גם מהטעם הפשוט שסכסוך עסקי גורר גלי הדף מול גורמים שלישיים, מעורבים ובלתי מעורבים. במאמר הקצר הבא נעסוק בטעויות שאסור לעשות במסגרת סכסוכים עסקיים.

  

לא מקבלים החלטות "מהבטן" שמעצימות סכסוכים עסקיים

סכסוכים עסקיים בין שותפים מלווים תדיר באלמנטים אמוציונאליים. הצדדים, שעד לא מזמן היו חברים או שייתכן שהםגם היום בני משפחה, הופכים במהירות מסחררת ליריבים מרים. הרגש הבוער עלול לשבש את שיקול הדעת ולגרום לצעדים נמהרים. צעדים שיפגעו לא רק בשותף השני ובעסק, אלא גם במי שנקט בהם.

דווקא תחת האווירה המורכבת שעוטפת סכסוכים עסקיים, צריך לנקוט ביתר זהירות. אם תרצו, זה הזמן להפעיל אקסטרה-שיקול-דעת מעבר לרגיל. במקרים של סכסוך עם השותף, חזרו להסכם המייסדים שערכתם עם הקמת השותפות העסקית ובדקו כל סעיף וסעיף בהתאם לנושאים כמו תחומי אחריות, חלוקת סמכויות ניהול, תהליכי קבלת החלטות, תגמולים וכמובן מנגנון ליישוב סכסוכים.

זכרו, סטייה מהתקנון או מהסכם המייסדים, כמו גם מנוהג או נוהל שהתפתחו עם השנים, נחשבת לפעולה לא-לגיטימית. במידה שהצדדים יגיעו לכדי הליכים משפטיים, הסטייה הזו עלולה לעיתים להפוך לכדי עילה לתביעת פיצויים בגין נזקים שנגרמו בעקבותיה.


  

אל תעכבו החלטות שחייבות להתקבל

סכסוכי שותפים אינם בהכרח"רמזור אדום" לפעילות העסקית וברוב המקרים אין "הקפאת מצב" עד להסדרת המשבר. כשם שהורים בהליכי גירושין עדיין שומרים על שגרה מסוימת מתוך דאגה לילדים, כך שותפים מסוכסכים צריכים להתעלות מעל המחלוקות בכדי לא לפגוע בעסק.

לצערנו, אחד "מכלי הנשק" השכיחים שמאפיין סכסוכים עסקיים הוא עיכובתשלומים לגורמים שלישיים כמו עובדים, ספקים, לקוחות ואפילו רשויות המס. מדובר כמובן בטעות חמורה וקשה.

עיכוב תשלומים יוצר סכסוכים עסקיים נוספים עם צדדים שלישיים, לעתים עד כדי נקיטת הליכים כנגד העסק במסגרת רשות האכיפה והגבייה (הוצאה לפועל). זו עלולה להיות פגיעה מהותית בעסק, בשמו הטוב וביכולתו להתקיים בשוך הסכסוך.

המעשים הללו לא רק מנוגדים להיגיון הבריא או להסכם המייסדים, אלא גם לחוק. למשל, הלנת שכר יכולה לגרור פיצויי הלנה ואי-דיווח לרשויות המס חוזר כבומרנג בדמות קנסות משמעותיים.

שימו לב שהחוק בישראל מעניק לכם כלים שונים להתמודד עם צעדים חד צדדיים הפוגעים בעסק. ניתן לפנות לבית המשפט לקבלת צווי מניעה, צווי עיקול, צווי עשה ועוד. במקרים מסוימים הצווים הללו יכולים אפילו להינתן במהירות במעמד צד אחד, ורק לאחר מכן להיפתח לדיון בפני כל המעורבים.

אל תמתינו עם קבלת ייעוץ משפטי

הפתגם העתיק "להקדים תרופה למכה" מתאים מאד לניהול סכסוכים עסקיים. כל צד שמרגיש שהעניינים עומדים להתדרדר יפעל נכון אם יפנה לקבלת ייעוץ משפטי עוד בטרם הסכסוך עולה על פני השטח. פעולות חכמות עשויות למנוע התלקחות וצעדים נבונים משפיעים לטובה על נקודת הפתיחה.

שימו לב! סכסוכים עסקיים הם עניין משפטי וכל מילה יכולה לחרוץ גורלות. כולל כמובן כל דואר אלקטרוני, הודעת ווטסאפ ואפילו התנהגות בלבד. הייעוץ המשפטי הוא קריטי. רצוי לפנות לעורך דין שמתמחה לא רק ביישוב סכסוכים עסקיים אלא גם למשרד עם בקיאות וניסיון בתחומים הרלבנטיים.

הייעוץ המשפטי יבחן את הנסיבות באופן מקצועי, יעמיד אותן אל מול החוזה העסקי, ינתח את הדברים בהקשר של הפסיקה והדין וישקף ללקוח את החלופות העומדות על הפרק.

זכרו שהמאבק המשפטי הוא לא מטרה ואמור להיות כלי להגשמת יעדים שיוגדרו בשקלול של עלות/תועלת מבחינה עסקית. צדדים לסכסוך עסקי יהיו מוכנים להתפשר גם אם הם בטוחים שהם צודקים ב-100% ובלבד ש"הסאגה" תסתיים והם יוכלו לשוב לתפקוד כתמול שלשום.

חשוב לא פחות, ניסיונו והתנהלותו של משרד עורכי הדין המייצג אתכם עשויים להיות גורמים מצננים שמבהירים לצד השני שסיכוייו בהליך משפטי אינם גבוהים ורצוי לו לשקול את פתרון המחלוקת ללא בית משפט.

עורכי דין בעלי ניסיון בניהול סכסוכים עסקיים מצליחים במקרים רבים לעשות כן ובכך חוסכים מהלקוח (וגם מהצד השני, אגב) את "הבוץ המשפטי". עליהם לשקף ללקוח את הנסיבות כמות שהן, תוך ניסיון להנמיך את גובה הלהבות ולנטרל אמוציות שעלולות להוביל לשיקולים שאינם עניינים.

כמובן שלעתים אין מנוס מהגשת תביעה ועל כן מראש רצוי לבחור במשרד עורכי דין המספק שירותים איכותיים ומקצועיים של ליטיגציה מסחרית-אזרחית. כלומר, ייצוג בערכאות ובטריבונלים עד לתום ההליך. משרדי עורכי דין העוסקים תדיר בסכסוכים עסקיים יודעים בד"כמתי למתוח את החבל ומתי להרפות. באילו סיטואציות לנקוט "בנועם" ומהן הנסיבות שמחייבות השבת מלחמה שערה.

  

ברוב המקרים סכסוכים עסקיים בין שותפים, אינם עניין לצדדים שלישיים


אחת הטעויות הנפוצות, לצערנו, בניהול סכסוכים עסקיים היא "כיבוס הכביסה המלוכלכת בחוץ". פעמים רבות הניצים פונים לקבלת עצות מגורמים לא מקצועיים ו/או גורמים שלישיים וחיצוניים. במקרים חמורים אלו צדדים שלישיים מעורבים ובעלי עניין כמו ספקים, עובדים ואפילו לקוחות.

ובכן, זוהי שגיאה. ראשית, הצד שלישי הוא בד"כ לא גורם מומחה שבקיא במתודולוגיה של יישוב סכסוכים עסקיים. מלבד היכרות או אמפטיה, אין לו בהכרח מה לתרום לכם. שנית, הוצאת הסוגיות הקשות החוצה עלולה לעשות כנפיים ולפגוע בשם של העסק, במוניטין שלו ובסופו של היום בלקוחותיו והכנסותיו. לעתים קרובות, השיחות הללו ממש מוציאות את דיבת העסק או פוגעות בשם הטוב של השותפים האחרים (עד כדי עילה להגשת תביעה לפיצויים מכוח חוק איסור לשון הרע).

שימו לב, ככל שהשותפים ישכילו לפתור את הסכסוך בתוך הבית ומבלי להוציא אותו בפני כולי עלמא, כך הם יוכלו להתמקד יותר בפתרון ופחות במלחמה. במקרים מסוימים, אף למנוע את הפירוק ולעשות פניית פרסה.

הימענו מגזל לקוחות, גניבת סודות מסחריים, תחרות אסורה וכדומה

סכסוכים עסקיים יכולים להיוולד מתוך ניסיון של אחד מהשותפים לצאת לדרך עצמאית ולהקים עסק מתחרה. כך גם ייתכן שהסכסוך אמנם לא קשור לרצון כזה, אך מרגע שפרץ המשבר, כל אחד מהצדדים "מחשב מסלול מחדש" ומתכנן להמשיך בתחום תחת אכסנייה אחרת.

מכאן ברור מדוע לפעמים עלולה להתפתח מלחמה של ממש על הלקוחות הקיימים של העסק כמו גם על ספקים, עובדים מצטיינים ואפילו סודות מסחריים.

"אי-תחרות" היא נושא מורכב מאין כמוהו וכל אירוע שונה ממשנהו. לעתים קיימת התייחסות ספציפית לזה בהסכם המייסדים. לדוגמה, הסכם שקובע "תקופת צינון" של אי-תחרות בעסק הקיים לתקופה של מספר חודשים. במקרה מסוג זו, הקמת עסק מתחרה במקביל לסכסוך היא הפרה של החוזה ואיננה לגיטימית.

יהיה הפתרון אשר יהיה, עניין אחד הוא ברור–הימנעו מפעולות לא לגיטימיות שקשורות לתחרות עתידית. מעשים אלה עלולים להיתקל בהמשך בהליכים משפטיים מורכבים ויקרים. תחרות היא עניין רגיש, לא רק במסגרת סכסוכים עסקיים, ויש להתייחס אליה בהתאם.

כמעט תמיד יש סימנים מקדימים להתפתחות סכסוכים עסקיים, נסו לזהותם

סכסוכים עסקיים לא נולדים יש-מאין וכמובן שהם אף פעם לא "רעם ביום בהיר". במקרים רבים ניתן לזהות לא מעט "סימנים מקדימים" שחשוב לשים אליהם לב. הסימנים המקדימים הללו משתנים מטבע הדברים מעסק לעסק ומשותף לשותף.

בכל הנוגע לדינמיקה בין השותפים, רצוי לשים לב לירידה במוטיבציה, הערמת קשיים לא הגיונית, התרבות מחלוקות גם בנושאים שבעבר לא היו נפיציםוכדומה. כמובן שחשוב לשים לב לנושאים שקשורים לעסק עצמו כמו קשיי תזרים או אתגרים כספיים שונים.

שימו לב, ככל שתצליחו לאתר מוקדם יותר את הסימנים המקדימים, כך תוכלו להתכונן טוב יותר ליום-פקודה. התנהלות חכמה ונבונה בעיתוי הנכון עשויה אפילו למנוע – באמצעות דיאלוג בריא - התפתחות של סכסוך שהעסק לא יוכל להתאושש ממנו (נקודת "אל-חזור").

אל תרוצו לבית המשפט לפני שבחנתם בוררות או גישור

סכסוכים עסקיים ניתן ליישב בכמה נתיבים ובית המשפט הוא לא תמיד "דרך המלך". הליך משפטי מגלם חסרונות לא מעטים כמו חשיפת מידע עסקי (מכוח עיקרון פומביות הדיון), התארכות הסכסוך שתגרום לליבויו (ולהחמרתו), משאבים כספיים ונפשיים ועוד.

בתי המשפט בישראל עמוסים לעייפה בתיקים של סכסוכים עסקיים ולא בכדי. למרות היתרונות של ההליכים האלטרנטיביים (כמו בוררות או גישור), בית המשפט היה ונותר התחנה האחרונה עבור רבים. בעיקר משום שהליכים כמו בוררות או גישור דורשים אמון של הצדדים ואינם מתאימים בהכרח לסכסוכים קשים ואמוציונליים.

הגעה לבית המשפט היא לא נדירה אך ישגם חלופות אחרות. ראשית, הצדדים יכולים לפנות לבורר מוסכם בכדי שיכריע בעניינם. בוררות היא מוסד חלופי אפקטיבי ליישוב סכסוכים עסקיים בנושאים שונים. הבוררות הינה בעלת מעלות רבות כמו יעילות, יכולת לעצב את ההליך וחיסכון משמעותי בזמן ובכסף.

פתרון אפשרי נוסף הוא באמצעות גישור עסקי שהוא הליך "רך" יותר. למשל, בוררות יכולה להיגמר גם בהכרעת בורר ללא הסכמה ואילו גישור יסתיים רק אם וכאשר הצדדים הגיעו לעמק השווה.

לעתים קרובות, בעיקר במסגרת חוזים מסחריים, הצדדים מנסחים מראש "סעיף" שקובע שמחלוקות ביניהם יידונו בפני בורר או מגשר, בטרם יונחו לפתחן של הערכאות. הסעיף הנ"ל יכול לכלול הגדרות ומנגנונים בהתאם לנסיבות. למשל, זהות הבורר הספציפי או פרמטרים למינוי בורר (כמו השכלה משפטית או כלכלית), אפשרות לערער על פסק הבוררות, מיקום התנהלות הבוררות/הגישור ועוד.

כך או כך, הניסיון מלמד שלמרות שהצדדים עלולים להיהפך ליריבים ואפילו ליריבים מרים, יישוב הסכסוך בהסכמה עשוי להיות הפתרון הנכון. כל סכסוך עסקי נבחן בהתאם למסגרת הנורמטיבית הרלבנטית מבחינת החוק והפסיקה, ועל כן קיים סיכוי סביר שהתוצאה הסופית שהייתה יכולה להיות מושגת בהסכמה לא תהיה רחוקה מזו שתתקבל בתום הליך משפטי עקוב מדיונים, הוצאות, החלטות ביניים, זמן, טרחה, ערעורים ועוגמת נפש.

לסיכום,

סכסוך עסקי הוא לא עניין של מה בכך. לא אחת, הוא מגלם לא רק מחלוקת עסקית-מסחרית גרידא אלא מנעד רחב של השלכות נפשיות, כספיות ורגשיות. החוכמה איננה בהכרח בחתירה לניצחון מוחלט מבחינת "משחק סכום אפס" אלא במסוגלות לראות את "היום שאחרי".

במילים פשוטות יותר, כיצד לסיים את הסכסוך בתוצאה הטובה ביותר ולהתקדם הלאה עם כמה שפחות "צלקות". חלק משמעותי מזה טמון בבחירה מדויקת ומוקפדת של משרד עורכי דין המתמחה בניהול הליכים מסוג זה.

ליצירת קשר עם עו"ד משה כאהן

 

קרא עוד...

> מה צריך לקחת בחשבון בעת רכישת חברה?
> מתי רוכשים חברה?
> ממה צריך להיזהר?

רכישת חברה על ידי חברה אחרת היא דרך נפוצה לצמיחה של חברות.
אנחנו שומעים כל הזמן על חברות שגדלות ע"י רכישת חברות אחרות: טבע, מיקרוסופט, פייסבוק, גוגל, שטראוס, עלית, ועוד.

קרא עוד...

 

כתבה אודות עו"ד משה כאהן, אשר פורסמה באתר TheMarker

THN1

עסקים משפחתיים
עורך דין לעסק משפחתי


עו"ד משה כאהן

      ליצירת קשר עם עו"ד משה כאהן

קרא עוד...