כיצד לבחור יועץ לעסק משפחתי?

לא ניתן להרחיב מספיק, על החשיבות הרבה שבקבלת ייעוץ מקצועי למניעת או לפתרון סכסוכים בעסק המשפחתי.
עסק משפחתי נבדל מעסק מסחרי רגיל, משום שהוא מנוהל על ידי בני המשפחה ומלבד שיקולים עסקיים טהורים, מעורבים בניהולו גם שיקולים רגשיים ומשפחתיים.

איך למנוע סכסוכים בעסק משפחתי? צפה עכשיו



ייעוץ לעסקים משפחתיים - איך זה עובד?

סכסוכים פורצים גם במשפחות הכי טובות

עסק משפחתי הינו קרקע פורייה לסכסוכים, במיוחד כאשר הוא מתנהל ״באופן משפחתי״ וללא הסדרים ברורים ושקופים המתווים את דרכו.

כך לדוגמא, סכסוכים רבים פורצים ביחס לסמכויות הניהול בעסקים משפחתיים, כאשר יש מחלוקת לגבי התגמול הראוי למי מבני המשפחה, או כאשר מי מבני המשפחה מעוניין להעסיק את ילדו או בן זוגו בעסק המשפחתי.
כל זאת, עוד מבלי להזכיר ולו ברמז את מערבולת הסכסוכים אשר עשויה להתרחש ביחס לזכויות הירושה של העסק המשפחתי.  

ייעוץ לעסקים משפחתיים - להקדים תרופה למכה

בניגוד לאמונה הרווחת אצל משפחות רבות, אשר לפיה ״לי זה לא יקרה״, הסכסוכים בעסקים משפחתיים, אשר עלולים להרוס כליל את היחסים בין בני המשפחה, נפוצים מאוד ופורצים ״במשפחות הכי טובות״. מכאן חשיבותו של ייעוץ לעסק משפחתי.

הנסיון מראה שלא חסרות דוגמאות לסכסוכים ארוכי שנים בין אחים ומלחמות התשה בין ילדים להוריהם. סכסוכים אלו פורצים לא רק לאחר פטירת אחד ממייסדי העסק המשפחתי, אלא  אף בימי חייו. סכסוכים אלו אינם סכסוכים ״עסקיים טהורים״, שכן הם נושאים לרוב בחובם גם מטענים רגשיים שהצטברו אצל מי מהצדדים במשך שנים רבות. 

עניין זה מצער מאוד, משום  שייסוד העסק המשפחתי נועד בראש ובראשונה לרווחת בני המשפחה.  

העיתוי הנכון ליצירת ההסדרים בעסק המשפחתי  

על מנת למנוע ככל הניתן סכסוכים הקשורים בעסק המשפחתי, אין להמתין לעיתוי שבו הסכסוך כבר פרץ, אלא דווקא להסדיר את כל הקשור בעסק המשפחתי מבעוד מועד וכאשר היחסים בין בני המשפחה עדיין תקינים. ייעוץ לעסק משפחתי הינו הרבה יותר אפקטיבי (ואפשרי בכלל) בתנאים אלו.

בנוסף, רצוי ״להניח את כל הקלפים על השולחן״. מניסיוננו, במשפחות שבהן מדברים על הכל, ובמקרים מסוימים אף צועקים, ניתן יהיה לפתור את הבעיות והמשקעים הקשורים בעסק המשפחתי. זאת, לעומת משפחות אשר מדחיקות את העלאת "הנושאים הנפיצים" לדיון  ודוחות את יצירת ההסדרים בעסק המשפחתי, עד לעת שבה כבר מאוחר מדי והיחסים בין בני המשפחה כבר עכורים. במקרים אלו, ייעוץ לעסקים משפחתיים הופך לפחות רלוונטי.

פתרונות אפשריים

משום שאין שני עסקים משפחתיים זהים, הרי שלכל עסק משפחתי קיימות אפשרויות שונות ליצירת הסדרים ייחודיים. עם זאת, בדרך כלל הפתרון יהיה באמצעות יצירת הסדרים משפטיים שקופים וברורים, אשר ימנעו ככל הניתן סכסוכים עתידיים. יש לעשות מאמץ  לערוך הסדר בעל תוקף משפטי מחייב בין בני המשפחה, שיהיו בו איזונים אשר שומרים על עצמאות שיקול הדעת של הדור המייסד, תוך שיתוף הדרגתי של בני דור ההמשך במנגנון קבלת ההחלטות.

ההסדר חייב להתוות כללים ברורים ושקופים ביחס לסמכויות בניהול העסק המשפחתי, לתגמולי בני המשפחה מהעסק ולאופן העסקת קרובי משפחה בעסק המשפחתי.
מניסיוננו, כל אחד מהנושאים הללו הינם מהנושאים הנפיצים ביותר בעסקים משפחתיים. כאשר הקריטריונים  ברורים ושקופים, קשה יותר למי מבני המשפחה לטעון שקופח והדבר מסייע להגברת תחושת ההוגנת בעסק המשפחתי.

לבסוף, ישנה חשיבות מיוחדת בעסקים משפחתיים, ביצירת מנגנון המאפשר פתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט בעת הצורך.     

איך בוחרים יועץ והחשיבות שבקבלת ייעוץ מקצועי ומשפטי  

כיום, קיימים בשוק יועצים רבים בתחומים שונים בעלי רקע בניהול ואף בפסיכולוגיה. עם זאת, על מנת ליצור הסדרים אשר יהיו תקפים מבחינה משפטית, יש חשיבות רבה לקבלת ייעוץ לעסק משפחתי עם תוקף מקצועי ומשפטי. שכן ביום פקודה ייתכן מאוד שהבטחות והבנות ג׳נטלמניות, יפות ומכבדות ככל שתהיינה, לא תהיינה בעלות תוקף מחייב בבית המשפט, ואף יידרש מאמץ רב על מנת להוכיח את עצם קיומן.  הפיתוי לטעון כי הבנה מסיומת הקשורה בעסק המשפחתי, כלל אינה קיימת, הוא רב.  

זאת ועוד, ישנם גם הסדרים בכתב אשר לא יהיו תקפים מבחינה משפטית, גם אם יעשו בכתב ויחתמו על ידי הצדדים להם, כגון: הסכמים המתעלמים מזכויות בן זוג בעסק המשפחתי או הסכמים מסויימים המתייחסים לירושה עתידית.  

יצירת הסדרים משפחתיים התקפים מבחינה משפטית  של ההסדרים המשפטיים השקופים אינה רק באפשרות להגן על העסק המשפחתי ובני המשפחה  כאשר יפרוץ סכסוך עתידי, אלא גם כדי למנוע ככל הניתן את עצם פריצת הסכסוך.

מכאן, שיש חשיבות רבה להכרת טבעם המשפטי של הסכסוכים הקשורים בעסקים משפחתיים.  

מניסיוננו, כאשר הנושאים ״הנפיצים״ בעסק המשפחתי מוסדרים באופן משפטי תקף מבעוד מועד, תחושת ההתנהלות ההוגנת בעסק המשפחתי גוברת, גם לאור שקיפותם של ההסדרים ויצירת האיזונים השונים בין בני המשפחה. האתגר בכל ייעוץ לעסק משפחתי, הינו לחשוף את הנושאים "הנפיצים" לספק עבורם מענה הולם לשביעות רצון הצדדים.

במקביל, ולא פחות חשוב מכך, כאשר יש הסדר משפטי תקף, נוצרת הרתעה משפטית כלפי מי שינסה לאתגר בעתיד את ההסכמות שבין בני המשפחה.    

עו"ד משה כאהן מספק ייעוץ לעסקים משפחתיים, לבעלי העסק ולבני המשפחה האחרים, בכל הקשור לניהול היחסים בעסק המשפחתי ובין בני המשפחה . לעו"ד כאהן נסיון רב שנים בטיפול ובייצוג בסכסוכים בעסק המשפחתי והוא משמש כמרכז האקדמי ומרצה, בקורס "עסקים ומשפחה" באוניברסיטת בר אילן.

ליצירת קשר עם עו"ד משה כאהן נא להתקשר 03-6914775

 

צפה עכשיו:

איך מבצעים העברה בין דורית בעסק המשפחתי - עו"ד משה כאהן

מהם הקונפליקטים הקלאסיים בעסק משפחתי?

חשיבותו של הסכם משפחתי בעסק משפחתי